Hybride of helemaal elektrisch rijden?
Uitvaartondernemers willen het wel, maar vooral de kleineren merken dat duurzaam nog vooral duur is. “Daar moet ik eerst voor sparen.”
John Hermse.
Bron: branchebladuitvaartzorg.nl
Het zijn de kleine dingen die je kunt doen.” En dan heeft Natasja Kroese van Boom Afscheidszorg het over zoveel mogelijk afspraken met klanten plannen op één dag, zodat ze niet heen en weer blijft rijden met haar benzineauto. Vanuit Borne bestrijkt ze met haar eenvrouwszaak heel Twente en de meeste klanten zitten niet naast de deur. Dus pakt ze de auto, de fiets is voor werk binnen de eigen woonplaats. En het openbaar vervoer? “Nee, nee, nee”, lacht ze. “Borne geeft wel een treinstation, maar dat gaat veel te veel tijd kosten.”
Het zal veel eenpitters in de branche bekend voorkomen: de wil om met groen vervoer het goede voorbeeld te geven, is er zeker. Maar het valt niet altijd mee om het in praktijk te brengen. Kroese noemt de overstap van diesel naar benzine een eerste stap. “Ik zit in transitie.” Maar de aanschaf van een elektrische auto zit er niet in. “Ik heb naar een hybride auto gekeken, maar dat is financieel een stapje te hoog. Maar een elektrische auto staat wel hoog op mijn verlanglijstje.”
Sparen voor elektrisch
Immanuel Baan herkent deze overwegingen. Hij kocht twee jaar geleden op Marktplaats een bakfiets die hij ombouwde tot rouwbakfiets. Tot nu toe kwam die 25 keer in actie, met collega’s en zijn eigen eenmanszaak Immanuel Baan Uitvaartbegeleiding in Amersfoort. Heel duurzaam, nu een elektrische rouwauto voor veel klanten te duur is, net als voor hemzelf. “Voor mij komt dat te vroeg. Ik ben nog maar twee jaar bezig, zit nog in de opstartfase. Ik hoop wel heel snel een elektrische auto te hebben, maar moet daarvoor nog even doorsparen.”
Baan compenseert de milieubelasting wel door voor elke uitvaart 10 euro te doneren aan de organisatie Trees for all, die met dit bedrag twee bomen kan planten, één in Nederland en één in ontbost gebied in het buitenland.
Voor de kleinere uitvaartverzorger ligt de nadruk in het woord duurzaam al snel op duur, hoe graag ze ook groen willen rijden. Voor de klanten is een elektrische rouwauto al te prijzig, en ook een uitvaartvereniging moet op de centen letten, zegt Nelleke Kempers, bedrijfsleider bij Uitvaartverzorging Patrimonium in Doesburg. Een elektrische rouwauto aanschaffen zit er niet in. “Dat zouden we wel willen, maar ja, de oude doet het nog het is een investering die je niet zomaar doet.” Het woon-werkverkeer is in ieder geval al behoorlijk groen. “De beheerder woont boven het uitvaartcentrum.”
E-Bikes
Voor investeringen in duurzaam vervoer is dan de armslag van een grotere onderneming nodig. De Laatste Eer in Delft heeft vijftien leaseauto’s voor het personeel. Drie zijn er volledig elektrisch, van de rest is de helft hybride. Maar de rouwauto’s rijden allemaal nog op benzine. Directeur Marc Krans heeft in ieder geval een fietsenhok bij het bedrijf laten bouwen met aansluitingen voor het opladen van elektrische fietsen. “De directeur fietst alleen maar, die rijdt geen auto”, zegt hij over zichzelf. “Dat promoot ik ook onder personeel. Ik zie wel de tendens dat steeds meer mensen op de fiets komen.”